Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker

Tirsdag den 3 oktober 2023 kl. 11:43 af: Redaktionen
De gamle smileyrapporter, som forbrugerne kender fra butikker, slagtere og spisesteder, bliver nu skiftet ud med en nyere model
Sedlerne med smileyrapporter bliver skiftet ud, skriver Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i en pressemeddelelse.
Siden 2001 har det lille, runde ansigt med varierende glædesudtryk fortalt kunderne om alt lige fra hygiejne og sporbarhed til opvarmning og nedkøling i landets caféer, butikker og restauranter.
Fra oktober vil forbrugerne blive mødt af et mere enkelt smileymærke, hvor de seneste tre kontrolresultater vil fremgå.Vil man vide mere, kan man få adgang til flere information ved hjælp af en QR-kode.
- Smileyordningen har gennem mere end tyve år været et velkendt flagskib for fødevaresikkerheden hos vores fødevarevirksomheder. Hele 90 procent af danskerne tilkendegiver, at de navigerer efter mærket, når de skal fylde køleskabet op eller nyde en aften med mad og drikke, siger fødevareminister Jacob Jensen (V).
- Derfor er jeg også glad for, at det fremover fortsat vil være enkelt men samtidig gøres mere tidssvarende at afkode, hvordan Fødevarestyrelsen sidst har vurderet eksempelvis rengøringen af køkkenet eller temperaturen i kølerummet, siger han.
Fakta: Det nye smileymærke
- Moderniseringen af smileymærket er en del af Fødevareforlig 4, som oprindeligt løb fra 2019 til 2022, og som er blevet forlænget til udgangen af 2023.
- Det nye mærke vil være at finde hos danske fødevarevirksomheder fra oktober 2023. Erhvervet har herefter en periode på tre måneder, inden det nye mærke skal være fuldt implementeret.
- 97 pct. af forbrugerne kender Smileyordningen.
- 90 pct. siger, at de lader sig vejlede af Smileyrapporten.
- Hvert år foretager Fødevarestyrelsen ca. 60.000 kontroller i f.eks. slagterbutikker, fiskehandlere, caféer, restauranter og fødevarevirksomheder, som udløser et smileymærke.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
LÆS OGSÅ: Kendt mærkning oplevede vækst trods udfordringer i detailhandlen
Forrige | Til oversigten | Næste |