Nyheder
Jobs


Koncept trækker flere kvinder til mandsdomineret detailområde



Tirsdag den 21 september 2021 kl. 11:44 af: Kristian Holgersen

Et nyt koncept, som skal give idéer til fornyelse af boligen, har øget antallet af kvindelige kunder, lyder det fra byggemarkedskæde.

Den store lyst til at starte projekter i hjemmet under coronakrisen har skabt travlhed hos byggemarkedskæden XL-Byg.

Normalt er de mandlige kunder i klart overtal, men byggemarkedskæden har på det seneste også haft held med at få flere kvinder ind i butikken.

Det skyldes især et nyudviklet inspirationsområde på nettet, der hedder #parcelhack, hvor man kan få idéer til fornyelse af boligen. Næsten halvdelen af de besøgende er kvinder, som desuden står for hele 40 procent af alle indkøb i webshoppen.

XL-Byg kalder det selv for den mest “bemærkelsesværdige udvikling.”

- Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting, siger Helene Birk. Hun er marketingchef i XL-Byg.

- De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger Helene Birk.

Det interesserer kvinderne sig særligt for

Marketingchefen bemærker også en slående forskel mellem de mandlige og kvindelige kunder.

- Kvinder bruger længere tid på at søge inspiration og interesserer sig for at for at lave et så sundt og energi- og miljøvenligt hjem som muligt, siger Helene Birk.

- Dette udmønter sig i en interesse for, hvad der er bag væggene og bag gulvbrædderne. De spørger fx om, hvilken type dampspærre, isolering eller udluftning, de skal bruge til et mere energi- og miljøvenligt hjem.

XL-BYG er med 104 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder.

LÆS OGSÅ: Ekspansiv byggemarkedskoncern skifter ejer igen




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her