Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner

Torsdag den 25 maj 2023 kl. 06:00 af: Redaktionen
Kunderne køber ind med klimaet i baghovedet, og det sænker udledningen af CO2, viser en opgørelse fra Coop.
Den høje inflation har gjort forbrugerne mere prisbevidste og sendt mange direkte i armene på discountbutikkerne.
Alligevel har kunderne i Coop haft overskud til at træffe klimavenlige valg, når de er ude at handle. Det viser en opgørelse fra dagligvarekoncernen.
Kigger man salgstallene for Coops butikker i 2022, kan man se, at CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent. Det svarer til en samlet reduktion på 50.000 ton CO2.
Det skyldes i høj grad danskernes ændrede indkøbsvaner, lyder forklaringen Jonas Engberg, der er klimachef i Coop.
- Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Derfor er 2022 det år siden 2020, hvor vi ser den største sænkning i udledningen fra de fødevarer, vi sælger, og den gode udvikling ser ud til at fortsætte i 2023, siger Jonas Engberg.
- Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan, som bevirker, at vi skal reducere klimabelastningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare med 21,3 procent i 2023, målt fra 2019, siger han.
Coop har gang i en række initiativer, som skal sænke CO2-udledningen.
Blandt andet kan bruger af Coops app se klimaaftrykket på de varer, de putter i kurven, mens flere forskellige koncepter bliver afprøvet i testbutikken Klima Kvickly i Aarhus - senest mærket Tag den forreste.
LÆS OGSÅ: Arbejdsgruppe har udtænkt en fælles klimamærkning
Forrige | Til oversigten | Næste |