Nyheder
Jobs


Peger på markant ekstraforbrug under coronakrisen


Foto: detailfolk.dk
Onsdag den 23 juni 2021 kl. 11:04 af: Kristian Holgersen

Forhandlere af særlig varegruppe har haft kronede dage under coronakrisen, viser analyse. Og det fortsætter i de åbne måneder.

For store dele af detailhandlen har det lange perioder været en udfordring at holde gang i forretningen under coronakrisen. Men ikke for alle.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at efterspørgslen på bolig- og haveprodukter nærmest er eksploderet på nettet. I visse perioder har salget endda haft dobbelt størrelse i forhold til tiden inden krisen.

- Analysen bekræfter det, vi har hørt fra flere af vores medlemmer. Salget eksploderede simpelthen fra den ene dag til anden, siger Niels Ralund i et nyhedsbrev. Han er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Selv når coronakrisen aftog i styrke, og samfundet begyndte vende tilbage til normalen, har det ikke fået forbrugerne til at holde igen.

- Det interessante er, at det ikke er faldet i de mere ”åbne måneder” i 2020. Her har niveauet været det samme som før krisen, og i begyndelsen af 2021 har det ligget markant over samme periode de sidste år. Der er altså tale om et markant ekstraforbrug, siger Niels Ralund.

I undersøgelsen fra Dansk Erhverv svarer 17 procent af forbrugerne, at de har købt bolig- og haveprodukter på nettet i april 2020, mens tallet var 16 procent i år. Til sammenligning gjaldt det blot 9 procent i 2019.

LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv gør status: - Uhyggelige tal




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her