Nyheder
Jobs


Nemlig svarer igen: - Vi er udsat for den vildeste smædekampagne


Foto: Nemlig.com
Mandag den 12 april 2021 kl. 10:09 af: Kristian Holgersen

Stefan Plenge - adm. direktør i Nemlig.com - går hårdt til angreb på både 3F og Politiken efter nye historier om kritisable arbejdsforhold.

Da dagbladet Politiken fredag bragte en historie, hvor arbejdsforholdene på lageret hos Nemlig.com bliver kritiseret, fik det netsupermarkedets adm. direktør - Stefan Plenge - til at fare i blækhuset.

I et langt modsvar, der både er sendt ud som pressemeddelelse og som en mail direkte til kunderne i Nemlig.com, afviser Stefan Plenge anklagerne.

- Vi er i Nemlig.com udsat for den vildeste smædekampagne fra 3F, og de er lykkedes med at få Politiken til at være deres pennefører, lyder de første linjer i udtalelsen fra direktøren.


Læs hele Stefan Plenges udtalelse her


- Denne gang går kritikken i Politiken på arbejdsforhold blandt vores egne medarbejdere i varehuset, hvor tidligere medarbejdere kommer med en række usande påstande om, at folk løber rundt i gangene og kravler rundt i reolsystemerne for at pakke varer under et angiveligt umenneskeligt tidspres. Der er også usande påstande fremme om, at der ikke er tid til at drikke en tår vand eller gå på toilettet, skriver Stefan Plenge.

Politiken har skrevet historien på baggrund af oplysninger fra nuværende og tidligere ansatte og interne mails og dokumenter fra virksomheden.

Overenskomster er forældede

Ifølge Stefan Plenge ønsker 3F at dække hele distributionsområdet med en overenskomst, hvor det ikke er muligt at arbejde om søndagen og ansætte deltidsmedarbejdere.

- 3F's lager- og transportoverenskomst er fra en tid, hvor butikkerne havde åbent mandag til fredag fra kl. 10-18 og lørdag fra kl. 8-14, hvorfor det f.eks. ikke er tilladt at arbejde om søndagen under 3F's overenskomst medmindre man indgår en lokalaftale, lyder det fra direktøren.

Hos 3F bliver beskyldningerne fra Stefan Plenge fejet af banen.

- Jeg tror, de fleste kan se, at det er det rene vrøvl. Sagen starter med, at man ikke har ordnede forhold for sine underleverandører. Så siger man, at det er deres ansvar, siger Jan Villadsen, gruppeformand i Transportgruppen under 3F, til Ritzau ifølge flere medier. Han henviser til tidligere historier om de forhold, leveringen af varer fra Nemlig.com foregår under.

- Nu viser det sig så, at man ikke har ordnede forhold for sine egne medarbejdere på lageret. Så siger man, det er 3F's skyld. Det råber jo til himlen, siger Jan Villadsen til Ritzau.

Stor fremgang under coronakrisen

De kritiske historier rammer Nemlig.com på et tidspunkt, hvor forretningen ellers er begyndt at blomstre for alvor.

2020 endte med at blive et gennembrudsår for Nemlig.com, som oplevede et en strøm af nye kunder - godt hjulpet på vej af coronakrisen.

En fordoblet medarbejderstab og en stigning i omsætningen på 45 procent taler sit tydelige sprog. Desuden kunne Nemlig.com for første gang nogensinde lande et positivt resultat på driften, da årsregnskabet for 2019/20 blev lagt frem i november.

- Det har været et helt særligt år, vi har gennemlevet i Nemlig.com, hvor vi i årets første 7½ måned lå med en vækst på 22-25 procent, sagde Stefan Plenge i forbindelse med regnskabet.

- I den sidste del af regnskabsåret oplevede vi en sand eksplosion i efterspørgslen, da COVID-19 ramte Danmark, og landet blev lukket ned, hvilket fik væksten til at ramme 100 procent. Til trods for de mange ekstraordinære omkostninger der er forbundet med at vokse så hurtigt, er jeg stolt over, at vi er lykkedes med at fastholde et overskud på EBITDA igennem hele året, sagde Stefan Plenge.

LÆS OGSÅ: Fagforening har fået nok af Nemlig: Truer med konflikt




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her