Nyheder
Jobs


Makkerpar gør finsk idé til en landsdækkende kæde



Onsdag den 11 september 2019 kl. 10:35 af: Kristian Holgersen

På fem år har en kæde af loppesupermarkeder oparbejdet en årlig omsætning på et trecifret millionbeløb. Idéen kommer fra Finland.

I 2014 åbnede makkerparret Morten Bøjland og Claus Andreassen deres første loppesupermarked.

Fem år senere er forretningen blevet til en kæde med 13 supermarkeder under navnet Kirppu, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Vi er selvfølgelig utrolig glade for, at Kirppu er vokset så meget på kun fem år og har skabt mange arbejdspladser og bidraget til nyt liv i flere byer, siger Morten Bøjland.

Hos Kirppu kan private leje en stand til deres brugte ting og overlade salget til de ansatte i butikkerne. Selve idéen stammer fra Finland, hvor loppesupermarkeder dukkede op under krisen i 1980’erne. Kirppu betyder da også loppe på finsk.

Den årlige omsætning er på over 150 millioner kroner, oplyser Kirppu, mens årsrapporten for Kirppu Danmark ApS viser et overskud på 39.000 kroner for 2017/18. En klar fremgang fra et underskud på 1,8 millioner året før.

Inspiration fra tv

Ifølge Kirppu har genbrugskulturen lige nu et godt tag i de danske forbrugere.

Det skyldes ikke kun dårlig samvittighed over for klimaet - de mange danske og udenlandske tv-programmer om antikviteter og genbrug har også en effekt, lyder en mulig forklaring.

- Genbrugskulturen har de seneste år virkelig udfordret forbrugermarkedet og gjort sig bemærket. Det kan vi tydeligt både se og høre, i takt med at vi sælger flere og flere loppefund hvert år, Morten Bøjland.

- At gå på jagt efter noget godt og brugt er blevet noget, man gør som noget helt naturligt. Engang kunne der være fordomme forbundet med at købe genbrug, men sådan er det heldigvis overhovedet ikke mere, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Loppesupermarkeder lukker på stribe




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her