Nyheder
Jobs


Influencere meldt til politiet for skjult reklame


Foto: detailfolk.dk
Onsdag den 14 august 2019 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Efter en undersøgelse af 37 danske influencere kunne Forbrugerombudsmanden i flere tilfælde ikke nøjes med en løftet pegefinger.

Fire danske influencere er blevet meldt til politiet for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Yderligere 10 har fået en indskærpelse, mens otte er blevet orienteret om den gældende lovgivning.

Det sker efter en undersøgelse af i alt 37 influencere på de sociale medier, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

I de tilfælde, hvor influenterne har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt nok.

- Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influenter sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere, siger Christina Toftegaard Nielsen, der er Forbrugerombudsmand.

- Det gælder fx også for Instagram Stories, hvor hvert enkelt opslag med reklame tydeligt skal fremstå som reklame, slår hun fast.

En række influencere, som tidligere er blevet orienteret om reglerne af Forbrugerombudsmanden, har været med i undersøgelsen. Desuden er der blevet taget en stikprøve blandt influencere, der har mere end 100.000 følgere og kommunikerer på flere sociale medier.

Navnene på influencerne bliver ikke lagt frem.

LÆS OGSÅ: Butikker lukker på stribe: Bliver presset af sociale medier




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her