Nyheder
Jobs


Forudså nedlukning: Nu stiger salget med 40 procent



Onsdag den 1 april 2020 kl. 11:34 af: Kristian Holgersen

En kæde af madspildsbutikker får i øjeblikket mange flere varer fra supermarkederne end normalt. Salget brager frem.

Midt under coronakrisen er hylderne og kølediskene i landets fire Wefood-butikker, som sælger overskudsvarer fra supermarkederne, væsentlig mere tætpakkede, end de plejer at være.

Det slår igennem på toplinjen, hvor Folkekirkens Nødhjælp - som driver kæden - kan notere en markant stigning på 40 procent i forhold til samme periode sidste år.

- Vi havde egentlig forudset, at vi var nødt til at lukke Wefood-butikkerne under corona-krisen, siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen i en pressemeddelelse.

Hun har stor forståelse for, hvis de frivillige medarbejdere ikke har lyst til at stå i butikken, mens coronasmitten er løs i samfundet.

- Men i stedet har mange af dem insisteret på, at Wefood skal holde åbent for at kunne bekæmpe den stigende madspild. Det er utrolig prisværdigt og har stor betydning for Folkekirkens Nødhjælps arbejde, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Mange varer fra Nemlig

I marts modtog Wefood-butikkerne mellem 28-30 tons overskudsvarer. Det er næsten ti tons mere end på en almindelig måned.

Blandt de største leverandører er Nemlig.com, der i løbet af de sidste uger har doneret langt flere varer til Wefood end normalt.

- Som onlinesupermarked har vi mindre madspild end et almindeligt supermarked, men siden udbruddet af Covid-19, har vi måtte donere flere varer på grund af danskernes ændrede indkøbsvaner, siger Mikkel Pilemand. Han er kommerciel direktør i Nemlig.com.

- Vores samarbejde med Wefood sikrer heldigvis, at varerne ikke går til spilde, men i stedet sælges i Wefood-butikkerne og støtter et godt formål, fortsætter han.

Wefood håber på at åbne yderligere to butikker i år.

LÆS OGSÅ: Nemlig: Coronavirus påvirker kundernes indkøb




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her