Nyheder
Jobs


Danske netbutikker: Så god bliver væksten


Foto: detailfolk.dk
Torsdag den 15 oktober 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Selvom udsigten til hård konkurrence forplumrer billedet en smule, så har mange danske netbutikker store forventninger til væksten.

I perioden 2021 til 2023 regner næsten en tredjedel af de danske netbutikker med at styrke omsætningen med over 25 procent om året.

Det viser en undersøgelse foretaget blandt medlemmerne af FDIH, som slår særdeles positive toner an for den kommende tid.

Blot fem procent af de adspurgte netbutikker svarer, at de regner med at tabe mindst fem procent af omsætningen. Resten melder on enten status quo eller vækst.

Men de gode prognoser fortæller ikke hele historien. Mange netbutikker er i øjeblikket bekymrede for unfair markedsvilkår - et eksempel kunne være rygterne om en pakkeafgift i PostNord - mens Amazon og andre internationale giganter også ser ud til at skærpe konkurrencen endnu mere.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at selvom toplinjen vokser mange steder, og selvom netbutikkerne er blevet bedre til at tjene penge, så er det stadig svært at aflæse direkte på bundlinjen i mange virksomheder, fordi konkurrencen er så hård på nettet, siger Niels Ralund. Han er adm. direktør i FDIH, som snart bliver til Dansk Erhverv Digital Handel.

- Derfor er det vigtigt, at politikerne sikrer, at alle konkurrerer på ens vilkår, og at det ikke bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Top 10: Se de mest populære netbutikker i Danmark




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her