Nyheder
Jobs


Danske forbrugere er blandt de flittigste boykottere


Foto: detailfolk.dk
Fredag den 16 oktober 2020 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Skandaler og uheldige sager får mange danske forbrugere til at vende brands ryggen, viser en undersøgelse.

Næsten halvdelen af de danske forbrugere, 45 procent, har prøvet at boykotte et brand - midlertidigt eller permanent - som har været igennem en større skandalesag.

Det viser tal fra analyseinstituttet YouGov.

På europæisk plan er det kun de spanske forbrugere, som er mere tilbøjelige til at boykotte brands. Her er andelen oppe på 50 procent.

Blandt vores nordiske naboer er situationen helt anderledes. I Sverige og Norge har henholdsvis 29 og 28 procent af forbrugerne vendt et brand ryggen.

Det er ikke langt fra det niveau, Danmark ramte i en tilsvarende YouGov-måling i 2017, hvor niveauet lå nede på 23 procent.

- Målingen er med til at understrege, at de danske forbrugere i et stigende antal tilfælde vælger brands til og fra ud fra politiske overvejelser og overbevisninger. Altså at den kritiske forbruger vinder mere og mere frem, siger Søren Askegaard til Dansk Markedsføring. Han er professor på Institut for Marketing & Management, Syddansk Universitet.

Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen over 18 år.

LÆS OGSÅ: Nye tal: Sådan påvirker coronakrisen danskernes forbrug




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her