Nyheder
Jobs


Dansk modebrand præsenterer nyt salgssystem til butikker


Foto: Colourbox
Fredag den 16 oktober 2020 kl. 11:43 - Kilde: Flere medier

Med et nyt salgssystem håber et usædvanligt modebrand at kunne minimere spild og forhindre udsalg hos forhandlerne.

I dag begynder det danske modebrand Carcel at teste et nyt salgssystem kaldet ScanShop. Det skriver Fashion Forum og Dansk Mode & Textil.

Carcel har tidligere fået en del opmærksomhed, fordi kollektionerne, som typisk fokuserer på silke og alpaca, bliver produceret af kvinder, der afsoner fængselsstraffe i Peru og Thailand.

Med ScanShop-systemet håber Carcel at minimere spild og samtidig forhindre, at butikkerne brænder inde med en masse varer, som ender med at komme på udsalg.

I stedet for at have kollektionerne liggende klar på lageret, får butikkerne i stedet prøver på tøjet. Ønsker en kunde at købe eksempelvis en trøje, skal kunden scanne en kode og gennemføre købet over telefonen.

Efterfølgende bliver trøjen sendt hjem til kunden - ligesom et køb på nettet.
- Da corona ramte, råbte alle butikker vagt i gevær, fordi deres lager lynhurtigt mistede sin værdi, siger Veronica D’Souza ifølge Fashion Forum. Hun er adm. direktør i Carcel.

- Og det gjorde det bare endnu tydeligere for os, at den sæsonbaserede forretningsmodel både er skadelig for miljøet, men også for de fysiske butikker, som risikerer at brænde inde med en masse tøj, fordi vi har den her fiktive idé om, at tøjet er mindre værd efter et par måneder, siger hun.

ScanShop bliver i første omgang afprøvet i Wood Wood-butikkerne, hvor Carcel har varer på hylderne.

Veronica D’Souza grundlagde Carcel sammen med Louise van Hauen for godt to år siden.

LÆS OGSÅ: Stifter bliver hovedaktionær i succesfuldt modebrand




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her