Nyheder
Jobs


Dansk Erhverv: Detailhandlen er næsthårdest ramt


Foto: detailfolk.dk
Onsdag den 25 marts 2020 kl. 10:16 af: Kristian Holgersen

At coronakrisen er særlig hård ved store dele af detailhandlen bliver slået fast af en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Kampen for at begrænse smitten af coronavirus har helt åbenlyst sendt rystelser gennem det danske erhvervsliv.

Værst er det gået ud over virksomhederne inden for oplevelsesbranchen, som i gennemsnit har mistet 81 procent af deres omsætning. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv.

Allerede på en kedelig andenplads finder vi detailhandlen, hvor den gennemsnitlige nedgang ligger på 39 procent.

- At det særligt er oplevelseserhvervene og detailbranchen, som er ramt af faldende omsætning, kan hænge sammen med, at det er de brancher, som først rammes i en situation, hvor danskerne bliver bedt om at holde afstand og blive derhjemme, og nogle butikker bliver lukket ved påbud, skriver Dansk Erhverv i en analyse.

Tre ud af fire detailvirksomheder har meldt om en faldende omsætning i marts sammenholdt med samme periode året før.

Kun få har opsagt personale

Trods det hårde pres er det kun 16 procent af virksomhederne i detailbranchen, som har opsagt medarbejdere siden 1. marts på grund af corona-relaterede fald i omsætningen.

Samtidig har 62 procent planer om at gøre brug af regeringens tilbud om lønkompensation.

- Der er en naturlig sammenhæng mellem, hvilke brancher, der er hårdest ramt, og hvilke brancher, der forventer at gøre brug af lønkompensationsordningen, skriver Dansk Erhverv og fortsætter:

- Det skyldes, at lønkompensation først tages i anvendelse, når en virksomhed ser ind i et muligt omsætningsfald og vælger at sende medarbejdere hjem.

LÆS OGSÅ: Brian Mikkelsen kalder støttepakke for et syvmileskridt




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her