Nyheder
Jobs


Coop til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser


Foto: detailfolk.dk
Fredag den 29 november 2019 kl. 10:23 af: Kristian Holgersen

I et åbent ministerbrev bringer Coop et forbud mod trykte tilbudsaviser på banen. Men det er klimapopulisme, lyder kritikken.

Hver uge bliver postkasser i hele landet fyldt op med trykte reklamer for supermarkeder, tøjbutikker og byggemarkeder.

Men sådan burde det ikke være, hvis det står til Coop. I et åbent brev til Dan Jørgensen (A), der er minister for klima-, energi- og forsyning, foreslår dagligvarekoncernen et forbud mod tilbudsaviserne, som der bliver produceret 84.000 tons af hvert år.

- I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet, siger Peter Høgsted ifølge TV2. Han er administrerende direktør i Coop.

På tre år har Coop skåret antallet af tilbudsaviser ned med 40 procent, “men vi kan ikke gå længere uden at sende kunderne i armene på konkurrenterne,” skriver dagligvarekoncernen i et opslag på LinkedIn.

Bliver beskyldt for klimapopulisme

At tage hensyn til klima og miljø er ofte en vindersag - men forslaget om at forbyde tilbudsaviser falder ikke i lige god jord alle steder.

Organisationen Grakom, der repræsenterer alle landets trykkerier, kalder ligefrem idéen for "klimapopulisme." Ministeren burde heller ikke blandes ind i sagen.

- Coop forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd, siger Thomas Torp i en pressemeddelelse. Han er administrerende direktør i Grakom.

- Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi, fortsætter han.

Et forbud er ikke nødvendigt

Konkurrenten Salling Group er mindre afvisende, selvom et decideret forbud mod tilbudsaviser bliver betragtet som unødvendigt.

- Det er bestemt en interessant idé, og derfor synes vi også, det vil være rigtig spændende, hvis Coop vil teste den, for at se om det er noget, der vinder gehør hos forbrugerne, siger pressechef Kasper Reggelsen til Finans.

Ifølge Coop kræver produktionen af tilbudsaviser 300.000 fældede træer om året, mens det samlede udslip af CO2 skulle være på 336.000 tons.

LÆS OGSÅ: Bilka skuffer kunder med fejl i tilbudsavisen




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her