Nyheder
Jobs


Butik vil lokke loyale kunder indenfor med ny teknologi


Foto: Social Food
Søndag den 14 september 2014 kl. 10:30 af: Freja Thorbech

En københavnsk butik forsøger at lokke de loyale kunder indenfor ved at sende dem tilbud på mobilen, når de nærmer sig butikken.

- Kom ind i butikken og få to müslibarer for éns pris.

Sådan kunne en besked, der popper up på telefonen hos de loyale kunder i butikken Social Food lyde. Butikken forsøger sig nemlig nu med såkaldt iBeacon-teknologi, der via sensorer installeret i butikken kan kommunikere med kundernes smartphones.

- Vi vil gerne give vores loyale kunder noget exceptionelt, forklarer marketingpraktikant hos Social Food Lenette Kaalund om baggrunden for at kaste sig ud i forsøget med iBeacons.

Social Food er socialøkonomisk virksomhed, der tænker udvikling af Afrika, fødevareproduktion og socialt iværksætteri på en ny måde. Med to butikker og endnu en i støbeskeen er tanken, at Social Food køber de afrikanske småbøndernes råvarer direkte, bearbejder og forædler dem til færdigvarer for derefter at sælge og markedsføre produkterne direkte til slutbrugerne som eksempelvis is og chokolade gennem butikkerne. På den måde forbliver en større værdi i Afrika.

Forsøget med iBeacons er i første omgang tiltænkt de kunder, der allerede handler hos Social Food og har hentet firmaets app.

- Vores loyale kunder skal føle sig specielle og føle, at vi giver dem noget mere – noget ekstra, så når de nærmer sig med deres app åben, kan de få tilbud, blive inviteret til et arrangement eller få nyheder før alle andre, forklarer Lenette Kaalund til detailfolk.dk.

Oplagt for butikker med kundeklub

På sigt håber Lenette Kaalund dog også, at teknologien kan få nye kunder til at stikke hovedet indenfor.
Det kræver dog lidt ekstra, idet iBeacon-teknologien er knyttet op på en app og dermed kun kan sende beskeder til kunderne, hvis de har hentet den pågældende app.

Martin Wickings fra firmaet HeyBuy, der er en platform til at arbejde med den kommunikation, der bliver sendt ud via iBeacons, forklarer, at systemet er oplagt at bruge for detailhandlere, der allerede har en eller anden form for loyalitetsapp. I den kan man nemlig implementere beacon-systemet, der derefter giver en lang række muligheder for at sende push-meddelelser til kundens telefon.

Man kan eksempelvis lokke dem ind i butikken med gode tilbud, når de går forbi, ligesom Social Food vil forsøge sig med. Det er også muligt at indrette områder i butikken, hvor kunden kan få ekstra informationer om et særligt produkt eller brand. Eksempelvis har vi her på detailfolk.dk tidligere skrevet om forsøg med at installere iBeacons i mannequiner, som på den måde kan kommunikere med kunden via smartphonen og give ekstra oplysninger om det udstillede tøj.

LÆS OGSÅ: Ny teknologi: Mannequiner skal tale til kunder

Artiklen fortsætter på næste side

{{page_break}}

Artiklen er fortsat fra forrige side

Kan give værdifuld data

Martin Wickings understreger dog også, at der er en anden stor fordel ved systemet for butikkerne.

- Man kan få noget data om ens kunder, når deres telefoner interagerer med systemet. Hvor ofte kommer de, og hvor lang tid de opholder sig i de forskellige områder. I et kundeklubsperspektiv måler man ofte på baggrund af køb. Det her giver en ny dimension, hvor du også kan måle på hyppighed af besøg, så du kan begynde at segmentere dine kunder på, hvor ofte de er i forretningen. Det giver altså en ekstra dimension, som er meget værdifuld for mange, forklarer han.

Hvis man ser det som en barriere, at man skal have en app, som kunderne skal hente, er det også en mulighed at forsøge sige med såkaldte wi-fi beacons, fortæller Martin Wickings. De sporer telefonernes mac-adresse og giver butikken mulighed for at opsamle anonym data, når kundernes telefoner søger efter wi-fi . Det vil sige, at man ikke se noget konkret om de enkelte kunder.

- Du kan ikke se kunden, men du kan se, at der er en telefon, der har været i butikken på det og det klokkeslæt. Og desto flere wi-fi beacons du har, desto mere kan du se, da du dermed også kan begynde at se på adfærden: Hvordan bevæger de handlende sig rundt i forretningen, og har man døde zoner i butikken, hvor der ikke bliver brugt særlig meget tid, forklarer Martin Wickings

Stadig på pilotstadiet

Martin Wickings fortæller, at beacon-systemet stadig er så nyt, at det generelt er på pilotstadiet de fleste steder, hvor det bliver benyttet. Han understreger dog samtidig, at det som detailhandler ikke er svært at komme i gang med sin egen demo af systemet, da et firma som Heybuy kan hjælpe med alle de tre nødvendige dele: hardware, styringsplatform og en gratis app.

Det gælder både, hvis man er en enkelt butik, der vil forsøge sig med iBeacons, eller en kæde, der vil teste, hvad systemet kan, inden man ruller det ud i alle butikker.

Hos Social Food starter man med at benytte sig af systemet i butikken på Gammel Kongevej på Frederiksberg. Men hvis det bliver en succes, er Lenette Kaalund ikke afvisende over for, at man også vil benytte sig af det i den nye butik, der snart slår dørene op på Nørrebro.

- Planen er, at vi starter det op på Frederiksberg, hvor der er godt med fodgængertrafik, og så ser vi om det bliver en succes, og så kan det sagtens være, at der skal investeres i beacons til butikken på Nørrebro, siger hun til detailfolk.dk.

Også andre danske detailhandlere forsøger sig med iBeacons. For nyligt kunne vi her på detaifolk.dk også fortælle om Fakta, der tester systemet i en butik i København.

LÆS OGSÅ: Fakta vil forbedre kundeoplevelsen med ny teknologi




Forrige  Til oversigten  Næste
Søgte du web-udgaven af detailfolk.dk? – klik her